...hari ini, esok dan selamanya....

"kadangkala, kehadiran seseorang membuat dunia lebih bermakna..."

Wednesday, August 24, 2005

I'll Always Love You


Entah kenapa kehidupan seharian aku seringkali memikirkan soal cinta, kasih
dan sayang, hati dan perasaan. Tidak lengkap rasanya kalau dalam satu-satu
hari itu tidak memikirkan perihal tersebut. Walaupun aku cuba untuk hidup
tanpa cinta, tanpa kasih sayang..namun, jiwa aku terasa kosong. Sepi dan
terlalu sepi.

Walaumacammana sekalipun, Ad sebenarnya sudah mula menunjukkan reaksi
positif terhadap aku sejak pergaduhan yang terakhir beberapa hari yang
lalu. Aku dan dia sudah mula bersms dan menelefon seperti biasa. Aku hanya
berpegang kepada 1 prinsip, iaitu aku tidak suka bermusuh. Selagi ada
perasaan kasih dan sayang, maka aku masih mampu untuk menahan dan mencari
ikhtiar bagaimana untuk membina semula kepercayaan dan meletakkan nilai
kasih dan sayang pada tempat yang sepatutnya.

Aku juga bukanlah jenis yang suka berdendam lantas sanggup mencari jalan
pintas bagi melupakan segala masalah. Bukan sekali dua aku bergaduh dengan
Ad malah berpuluh kali....dan sekali lagi aku menggunakan sedikit rencah
profesinalisme yang ada, maka aku berusaha untuk memujuk diri sendiri agar
menerima Ad semula, jika bukan sebagai kekasih, tetapi sebagai sahabat pun
sudah memadai....apalah sangat dengan value sesebuah cinta sesama plu
berbanding dengan kemurnian sesebuah persahabatan. Apa yang penting, aku
sayangkan dia...dan dia juga sayangkan aku.

Susah sebenarnya untuk mengungkapkan apa yang terbuku di hati
masing-masing. Aku sendiri sudah serik untuk bermain cinta lagi.
Memandangkan masa dan jarak seringkali mencemburui aku. Cinta ku sering
tewas di tangan individu yang selalu memikirkan bahawa mereka hanya mampu
menyayangiku jika aku di depan mata mereka. Nah bulan Oktober nanti
contract employment aku akan habis di sini. Aku tidak tahu ke mana aku akan
pergi berhijrah. Hanya masa yang menentukan, pada Tuhan aku berserah
segalanya. Aku tidak mahu cinta aku terkubur lagi, semata-mata kerana jarak
dan kejauhan.

Sejak pergaduhan kelmarin, aku memberi peluang kepada Ad untuk menyendiri.
Dia pun sebenarnya meminta aku untuk tidak berjumpa dengannya buat
seketika. Aku faham dengan tindakan dia namun kerinduan yang memuncak untuk
melihat wajah dia seringkali mengetuk naluri aku.

"Awak dah bersedia ke nak jumpa dengan saya?,"soalku kepadanya petang
semalam. Kebosanan di rumah membuatkan aku terasa ingin berjalan-jalan
dengan dia.

"Erm..rasa-rasanya belum lagi,"begitulah jawapan yang aku terima. Aku
kecewa. Nampaknya niatku untuk berjumpa dengannya hari ini masih belum
dapat ditunaikan.

"Takperlaa..saya faham. Just nak bgtau awak yg saya nak ke Jusco sekejap
lagi, bosan duduk di rumah,"aku membalas. Cuba meredakan kehampaan di dalam
jiwa.

"Oh iye ker? Saya sebenarnya kat bandar ni, nanti kita jumpa kat Jusco
makan malam di sana ok?"aaiikkk, aku surprised. Nak plak dia jumpa ngan
aku?

Masa tu aku seronok gila. Apalagi aku pun start enjin kereta bergegas ke
Jusco. Sementara menunggu dia, aku ke kedai buku untuk membelek2 majalah.

Tak lama kemudian Ad menghubungi ku menerusi sms. Katanya dah sampai di
rumah. Aku pun menyuruh berehat dulu di sana sbb pada aku dia mungkin
kepenatan. Aku kata padanya yang aku hendak menghabiskan sedikit pembacaan
di kedai buku tersebut.

"Kenapa nak suruh saya berehat? Ada saya kata nak berjumpa dengan awak ke?
Awak salah faham kot,"
begitulah jawapan yang memecah konsentrasi aku waktu
itu. Hanya Tuhan je yang dapat menggambarkan perasaan aku masa tu.

Kepala otak aku berputar-putar memikirkan samada betul atau tidak berlaku
salah faham waktu itu. Entah laa...masa tulah aku teringat pada Johan, pada
Aizat, pada Topek.....nak je aku menelefon mereka mengadu nasib. Aku keliru
waktu itu. Seolah-olah Ad sengaja cuba nak mempermainkan perasaan aku.
Terasa hati aku begitu kecik sangat masa tu....aku sangat2 memerlukan
seseorang waktu itu..tolonggggg......

Aku terduduk di sebuah bench di hadapan kedai buku tersebut. Termenung
seketika mengenangkan nasib yang entah kenapa di takdirkan sebegitu. Nak
menangis pon ade...tapi jantan macam aku takkan nak tunjuk air mata kat
depan semua orang. Eiii..malulah. Lebih-lebih lagi aku perasan ada kelibat
seseorang pemuda yang baru duduk dibangku belakang aku. Segan siut kalo dia
nampak aku menangis.

"Oh iye ker? Takper laa...saya nak balik kejap lagi,"masa itulah aku baru
berpeluang untuk membalas sms Ad yang tadi. Walaupun aku yakin yang dia
sendiri berjanji untuk makan malam dengan aku, tp aku tidak mahu
memburukkan keadaan. Mungkin benar aku salah faham....atau mungkin ada
sesuatu disebalik itu semua.

Aku still duduk termenung melihatkan beberapa kanak-kanak yang bermain di
hadapanku. Sambil memikirkan kesilapan diriku selama ini. Aku memikirkan
sejauh mana aku perlu hidup macam ni. Soal cinta sering mengganggu hidup
aku walaupun aku tau ianya sesuatu yang indah jika kena pada tempat dan
keadaannya. Tak lama kemudian aku nekad untuk pulang ke rumah. Dalam hati
aku menangis...

Tetapi bagaikan magnet kepalaku tertoleh ke belakang. Aku betul2 terasa
ingin melihat rupa paras kelibat pemuda yang duduk di belakangku. Kot2
hensem...hehehe....

Dan....

Satu lagi kezutan.

Ad tersenyum melihat muka aku yang penuh perasaan cuak dan kecewa. Tapi aku
sedaya upaya menahan perasaan. Aku bingkas bangun dan duduk di sebelahnya.

Geram sangattt!!!!!!!!!!!!!

Rupa-rupanya pemuda yang berbaju biru duduk di sebelah aku tadi tu rupanya
dia!

2 Comments:

At Thu Aug 25, 11:34:00 AM 2005, Anonymous Anonymous said...

emmm kuat bergurau jugak dupanya si Ad tuu ekk!!..

APapun kalau ko nak kembali semula ke KL.. kami warga KL dan SA menerima kau dengan tangan dan hati terbuka..

P/s : Tak elok suka selalu termenung mcm tu..

 
At Thu Aug 25, 04:59:00 PM 2005, Blogger ? said...

ermmmmm...gurau2 pun kekadang buat sakit ati je topek

 

Post a Comment

<< Home