...hari ini, esok dan selamanya....

"kadangkala, kehadiran seseorang membuat dunia lebih bermakna..."

Monday, July 04, 2005

Memori D Genting

Kami tiba di Temerloh lebih kurang jam 8.30 malam. Ad begitu excited nak
tengok kampung aku. Biasalah orang bandar jarang masuk kampung. Sesampai di
rumah, family aku tengah makan. Aku suruh Ad mandi dan rehat dulu. Aku
tengok dia penat sangat sbb perjalanan 5 jam tu dia sorang je yg drive.
Lepas aku mandi barulah kitorg makan malam sama2. Berselera betul aku tgk
Ad makan masakan kampung. Mmg dia suka makan2 sayur dan gulai tempoyak mcm
tu. Siap tambah 3 kali nasi. Kebetulan plak musim buah buahan agak menjadi
di kampung, lepas makan nasi, kitorg makan buah buahan plak.

Kitorg baring sambil menonton. Perut kekenyangan teramat sangat.....Ad
menonton drama kt TV sedangkan mata aku dah hampir tertutup. Aku kata kt Ad
yg aku nak tido dulu dan suruh dia switch off TV bila dia nak tido nanti.

Baru je aku nak terlelap, Ad masuk ke bilik. Dah ngantuk katanya. Angin
malam yang sejuk membuatkan aku terlena. Lena dalam dakapan orang yang
paling aku sayangggg...

****************
Jam 7 pagi aku terbangun. Matahari pagi menerjah masuk ke celahan2 tingkap
bilik membuatkan mata aku silau. Ad masih lena di sisi. Badannya yang agak
berlemak tu membuatkan aku tak perlu nak berselimut menahan kesejukan.

Lpas bangun, aku mengajak Ad bersiar2 di kampung. Aku pun dah lama tak
menjengok dusun buah di situ. Ad suka sangat bila dpt pergi tempat2 macam
tu. Panorama persekitaran yg aku akui memang indah membuatkan kitorg rasa
tak mau balik ke rumah. Ad kata kalo dia tak pegi genting pun tak apa..kt
situ dah cukup buat dia gembira dan kalo bole lain kali dia nak datang
lagi....

Diam tak diam, rupanya waktu dah sampai ke tengahari. Aku mengajak Ad
melawat Deerland dan Sanctuary Centre yg jaraknya dlm 10 km dr kampung.
Kenangan memberi makan binatang yg ade kt situ betul2 mengasyikkan. Ade
lebih kurang 30 ekor rusa, burung unta, monyet yang betul2 menghiburkan,
beruang dan yang paling aku tak suka ular sawa. Tapi Ad dengan berani
mendukung dan memegang reptile tu yang buat aku betul2 geli
geleman...eiiiiii...

Lpas ke Deerland, kitorg ke Elephant Sanctuary Centre plak. Tp tak bole nak
ride gajah2 kt situ sbb kitorg pergi bukan pada masa yang sepatutnya. So
just tengok dari jauh jer la....

Walaupun binatang yang ade kt sana takde la sebanyak yang ada kat Zoo
Negara, namun kitorg puas sangat sbb bole pegang, bagi makan, amik gambar
secara live....best sangatt!!!!

Sesampai di rumah, makan tengahhari dah tersedia. Familiy aku dah siap
tunggu kitorg. Sekali lagi Ad tertarik dgn lauk pauk yg mak aku masakkan.
Dia kata sedap giler....

Lpas makan barulah kitorg bersiap ke Genting. Bertolak jam 1.30 sampai kt
puncak dalam jam 3.00 p.m. Walaupun aku dah buat reservation, tp kitorg
still kena tunggu dalam sejam utk mendapatkan kunci bilik.

Sesudah selesai check in. Barulah turun ke Outdoor Theme Park, main puas2
apa yg ade kt situ. Tapi malangnya si Ad ni gayat rupanya. Tak semua thrill
games kt situ yang dapat kitorg main.

Kitorg have fun sampai jam 10 jer. Lpas makan barulah masuk ke bilik,
terlentang aku atas katil menahan kepenatan. Ad menonton sampai jam 12
rasanya...aku plak terbangun time tu dan baru nak pegi mandi..Ad pun baru
je bersiap2 nak mandi gak, ..cuaca sejuk di luar buatkan badan kitorg
menggeletar. Nasib baik arr hot water ade...

Lepas mandi, Ad kata bahunya sengal2....tak pasal2 aku jadi tukang urut
plak. Layan jer laa.....

*************

Ahad pagi aku terbangun, jam menunjukkan tepat ke angka 8.00...aku menoleh
Ad di sisi. Muka dia betul2 tepat ke hidung aku. Terasa hembusan nafasnya
yang kuat seolah olah menghidupkan nyawaku. Aku belai rambutnya yang halus.
Bahagia sungguh aku rasakan.....$#^$&^$@#&&

Jam 9 baru kitorg bersiap untuk turun dan menghabiskan masa2 check out pada
jam 12 noon nanti. Sempatla kitorg masuk Snow World, main baling2 salji,
gelongsor dan bergambar kt dalam tu. Pastu naik bumper car dan Skyway.

Dalam kol 1 baru turun dan menghala ke KL untuk mengambil Defli di Sri
Hartamas. Ingatkan nak makan kt Setiawangsa tp terlepas jalan dan terus
menghala ke Kg Baru. Jalan jam teruk dan kitorg sampai ke Sri Hartamas
dalam jam 3 ptg...Defli mmg selalu bercuti di rumah kawannya di sana.
Kawannya tu stay kt Puncak Prima Kondo, duduk sengsorang, pakai kete
Hyundai Sonata, orang Thai tp bukak company sendiri kt KL....naluri aku
kuat mengatakan yang membe dia tu PLU...nickname dia plak 'NOP'...consufe
kan??

Sepanjang perjalanan ke JB, aku hanya tido....dan aku tau Ad pun mmg penat
sbb dia sorang yg drive....sampai di rumah dia mengucapkan terima kasih
banyak2 kt aku.....tak terbalas jasa aku pada dia katanyaa...aku jawab yg
aku tak kisah dan tak perlu mengharapkan apa2 balasan dari dia..cukup dgn
kesetiaan dan kejujuran dia pada aku..kedua2 benda itulah yang paling
berharga dan ternilai utk aku....

"Nak cium pipi saya takk,?" kata Ad waktu nak dia nak mula bergerak pulang.
"Hehehe, takyah la...jiran saya ade kt luar tu..seganlaa..lagipun kita
bukan kt Genting lagi ni....,"aku senyum sambil memegang erat tangannya...

"Good nite..."

******************

0 Comments:

Post a Comment

<< Home