...hari ini, esok dan selamanya....

"kadangkala, kehadiran seseorang membuat dunia lebih bermakna..."

Thursday, April 14, 2005

Aku Yang Keliru

//////////////////Part 1\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Aku dah lama tak menulis sesuatu di dalam weblog ni. Kesibukan benar-benar
menyekat kebebasan aku untuk meluangkan masa melayari internet. Di tambah
lagi dengan beberapa masalah networking dan server error membuatkan aku
kadangkala frustrated untuk surfing.

Aku juga sebenarnya keliru dengan diri aku sendiri. Perasaan serba
salah dan kesedaran tentang apa yang telah aku lakukan selama ini
benar-benar mencengkam naluri aku sekaligus membuatkan benak aku agak
'semak' sehiggakan pada satu masa aku tak mampu nak berfikir yang mana satu
betul dan yang mana satu salah.

"Engkau bila nak kawin Hazri, sementara mak abah masih ada lagi ni,"
begitulah ucapan yang keluar diri bibir mak aku sewaktu aku pulang ke
kampung beberapa minggu yang lalu. Aku terdiam sejenak bila mak
menceritakan perihal aku sedangkan masa tu semua family tengah dok
berkumpul di dapur sambil membincangkan urusan perkahwinan akak aku yang
akan berlangsung bulan 6 depan. Tak sangka tempias perkahwinan akak aku tu
terkena ke batang hidung aku. Mungkin di sebabkan itulah perkahwinan
terakhir kakak-kakak aku sebelum tiba ke giliran aku pulak.

"Anak-anak dara mak cu kau kat pekan sana tu pun ramai. Itupun kalau susah
sangat nak cari. Abah tak kisah sebenarnya orang yang kau pilih, asalkan
cukup sifat sudahla," tiba-tiba abah plak bersuara. Selama ni dia jarang
membincangkan perihal masa depan aku, tapi kali ni abah nampak proaktif dan
bersungguh-sungguh untuk menyuruh aku menyahut salah satu seruan agama tu.
Sebenarnya, abah sekarang ni selalu sakit-sakit, mungkin padanya dia ingin
melihat aku melangkah ke jinjang pelamin sementara kudratnya masih ada.
Juga dia ingin sangat melihat menantu perempuan yang akan menyerikan
keluarga aku lebih-lebih lagi aku sahajalah anak lelaki tunggal mak abah.

Pening aku memikirkan. Naluri 'kejantananku' (jantan ker?)
betul-betul tercabar. Antara kehendak keluarga dan juga prinsip hidup aku.
Yang mana satu patut aku berikan keutamaan????

Memang aku tak nafikan bahawa perkahwinan merupakan satu perkara yang
amat-amat dituntut di dalam Islam (aku ni bukannya alim sangat pun, tapi
aku masih mampu untuk memahami nilai-nilai agama). Apatah lagi bila
ditambah dengan faktor-faktor lain seperti anak lelaki tunggal dan harapan
keluarga, aku tak boleh lari dari melupakan hasrat mak abah. Aku dah
berjanji pada diri aku sendiri yang aku akan tetap utamakan keluarga dari
segala galanya. Tapi....aku tak pasti samada aku boleh melakukan
segala-galanya untuk membahagiakan mereka. Adakah aku perlu memilih jalan
derita dengan memperisterikan seorang wanita semata-mata untuk ku hadiahkan
kepada keluarga sebagai tanda penghargaan aku kepada mereka?? Dan dalam
pada masa yang sama aku hanya berpura-pura menyintai dan menyayangi
isteriku sedangkan naluri aku sentiasa ingin dibelai dan dikasihi oleh
cikjan-cikjan di luar sana??? Dan juga adakah aku salah seorang yang akan
mewarisi tradisi abang-abang di The Maze yang kebanyakan mereka telah
beristeri dan isteri mereka tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka
di tempat sebegitu? Arghhh.....!!!

Terlalu sukar untuk diriku menetapkan pendirian yang sebenarnya. Sebab tu
aku betul-betul keliru. Mana satu jalan yang harus ke lalui, dan yang mana
satu lorong yang harus ku tempuhi.

//////////////Part 2\\\\\\\\\\\\\\\

Dalam kekeliruan itu, aku masih sempat meluangkan sedikit masa mengunjungi
The Maze. Kesesakan jalanraya benar-benar menguji tahap kesabaranku. Abang
Din plak nak menumpang so terpaksalah aku menjemput dia di rumah, sedangkan
masa tu dah lewat dari sepatutnya aku beredar.

Sesampai di The Maze, jam dah menunjukkan pukul 8 malam. Dah lewat
sesangat ni....mesti ramai abang-abang macho dah balik. Tapi aku teruskan
jugak niat untuk cik cur yang telah aku kotakan sejak dari malam tadi. Aku
melihat kelibat seorang lelaki yang belom pernah ku lihat sebelum ini.
Memang dia bole dikategorikan sebagai handsome. Ada sedikit janggut, body
boleh tahan la. Cukup membuatkan hati aku berdebar.

Aku nampak dia menuju ke stim room. Aku follow. Dalam kesamaran tu
aku melihat susuk tubuh dia. Tapi aku masih belum mampu untuk bertindak.
Aku biarkan sahaja. Dan dalam kesamaran tu jugak aku nampak tubuh badan
kitorg di raba oleh beberapa orang pengunjung setia stim room tu. Tapi aku
tak berani nak bertindak sebarangan di dalam bilik gelap tersebut kerana
aku ni memang jenis memilih sikit orangnya. Nak tak nak kena lihat jugaklah
rupa badan orang tu macam mana. Takkan nak main rembat je.

Berbalik kepada kisah mamat berjanggut tadi, aku nampak dia bergerak
keluar dari stim room. Tapi aku masih maintain di dalam. Aku tak nak
menunjukkan sangat yang aku ni berminat pada dia. Aku ni kan ala ala
perempuan melayu terakhir gitu,..kena lah jaga tatasusila sebagai wanita
timur...hahahaha!!!

Suhu hangat di situ membuatkan aku berubah fikiran dan keluar menuju
ke shower room. Mandi sambil berbogel dan disaksikan jantan2 lain disitu.
Ada jugak tangan2 gatal yang cuba menyentuh tubuh ini, especially tangan2
chinese (absolutely not my taste), tapi aku menepis tangan mereka secara
baik. Aku tak boleh berkasar sebab kedatanganku ke sana bukannya untuk
sekadar sehari dua, tapi setiap minggu aku akan ke sana.

Aku keluar dari shower room. Kebetulan dalam pada masa yang sama aku
nampak mamat berjanggut tu kembali masuk ke dalam stim room. Aku dah nekad,
kali ni aku pasti akan mendapatkannya. Tak aku nafikan juga yang hati aku
begitu berdebar2 masa tu. Serba salah samada impianku akan terlaksana atau
tidak.

Aku masuk dan duduk di atas bangku di satu sudut di dalam stim room.
Aku cuba membesarkan anak mataku agar dapat melihat dengan jelas setiap
susuk tubuh di situ. Aku terkejut sebab mamat berjanggut tadi betul-betul
berada di sebelahku. Ini peluang baik ni!!! Dia merenung aku, aku pun sama
jugak. Tapi aku kena pastikan aku tak salah orang. Dia tersenyum, aku pun
tersenyum. Sengaja aku tersentuh tangan dia, kemudian dia rapatkan badan
dia. Aku raba dada dia, memang tidak ade bulu. Sebenarnya aku bimbang
sangat dengan seorang lelaki India yang bersusuk tubuh yang sama dengan
mamat berjanggut tu. Cuma lelaki India tu badannya berbulu lebat sedangkan
lelaki berjanggut tu tidak.

Aku tak sedar yang bibir kami bertemu bersama dan hanyut dalam
dakapan yang hangat ditambah kehangatan suhu di dalam stim room yang begitu
mengasyikkan. Dan aku tak sedar yang kami sebenarnya telah sampai ke acara
kemuncak!!! Dalam pada masa yang sama, beberapa pasang mata khusyuk
memandang aksi kami. Dan tak kurang jugak yang nak join....kesian mamat
berjanggut tu sebab terpaksa tangan dia menepis 'lalat-lalat' yang cuba
menghurungi kami.

Aku tersandar di dinding. Penat teramat sangat. Aku berbisik ke
telinga mamat berjanggut tadi supaya jumpa aku sebelum balik. Dia
mengiyakan dan keluar dari stim room. Aku masih penat. Tetiba sorang
chinese guy merangkul badan aku. Badannya agak berisi tapi bila aku
pikirkan kepenatan yang melanda, nafsu aku mati. Chinese tu tak abis-abis
mengcikloi. Aku sound dia dan bagitau dia yg aku dah klimaks. Dia tetap tak
endahkan kata-kata aku. Aku betul2 tak larat. Aku keluar dan pergi ke
shower room meninggalkan lelaki tu di situ. Dalam perjalanan aku
terserempak lagi dengan mamat berjanggut tu. Dia senyum je kat aku.

"Tak puas lagi ke tadi,"aku bersuara. Kebetulan masa tu dia nak masuk lagi
sekali ke dalam stim room.

"Iskh, daaahh puas. Nak balik dah ni," explained mamat tu. Aku pun masa tu
dalam keadaan blur lagi, tak sempat nak berbual panjang dengan dia lantas
aku masuk mandi.

Siap semuanya aku melepak kat depan TV sambil menonton American Idol.
Mataku puas melilau mencari kelibat mamat berjanggut tu. Aku tanya pada
kengkawan kt situ, rupa-rupanya mamat tu baru je balik sebentar tadi.
Frustnya aku!!!!! Tak sempat aku nak amik contact no dia..............!!!!!

//////////////////////////

Kesinambungan antara Part 1 dan Part 2

Bila aku baca semula Part 1 dan Part 2, terdapat kontraduksi yang
memperlihatkan dua watak aku yang berbeza. Dan sebelum aku menekan keyboard
yang terakhir, ingin aku nyatakan yang sesungguhnya AKU BENAR-BENAR
KELIRU!!!!!!

4 Comments:

At Thu Apr 14, 12:47:00 PM 2005, Anonymous Anonymous said...

First and foremost, aku suka kata pengubung bagi dua part yang ko tulis iaitu :

"Dalam kekeliruan itu, aku masih sempat meluangkan sedikit masa mengunjungi The Maze"

Aku yakin satu hari nanti pun skrip yang sama akan keluar dari mulut mak aku pulak. Then apa yg akan aku buat?

Entahlah. Kalau ada perempuan yang sanggup mengahwini aku dengan mengetahui keadaan aku, dan dia faham serta menerima aku dan dia cantik, sopan, hormat orang tua, pandai jaga diri sendiri dan jaga makan minum aku, pandai masak, kuat ibadat, pandai amik hati orang tua dan muda dan last but not least, pandai main.. opsss ekeke.

Nampaknya sampai mati pun aku tak dapat isteri kan.. :P

Apapun, semua berbalik kpd diri ko sendiri. Apa yang ko inginkan?

 
At Thu Apr 14, 04:29:00 PM 2005, Anonymous Anonymous said...

keliru..

hmm aku paham apa yg ko rasakan sekarang sbb aku pun penah di ajukan soklan2 tak terjawab ni everytime jumpe sedara mara dan tak kurang jugak makcik2 kat kpg yg statusnya tak lain tak bukan suka menjaga tepi kain org. tp hairan nya parents aku tak penah pulak nak tanya benda2 cam ni kat aku. mungkin diorg paham sapa aku ni dan mungkin jugak diorg tak amik hal pasal aku nak kahwin ke tak sbb situasi aku lain dgn ko sebab adik beradik aku semua nya lelaki tambah2 aku ni memang lelaki str8 kan.

but anyway who cares? sbb aku dah decide apa yg aku nak dl hidup aku dan yg paling penting what makes happy rather than bother what ppl say about me. that my prinsip lah tak tau lah org lain mcm mana. dlm situasi keliru ko ni kan aku rasa baik ko ikut kata hati ko dan apa yg paling membahagiakan ko, aku tak kata kan ko tak perlu hormat kan parents ko cuma aku rasa mak mana lah yg tak happy klau anak dia happy kan.

but hazri tak salah klau ko nak mewarisi status abg2 kat the maze tu sbb ramai plu2 kat luar sana pun yg berstatus laki org and the same time masih aktif menjamah tubuh jantan kan. jadik sebaiknya ko pikirlah apa yg patut sbb kami ni kawan yg mampu berkata2 tp terpulang pada ko sendiri yg buat decession nya, whatever pun kami tetap happy utk ko , whatever best to u lah gitu.

hmmm the maze ti lebih kurang cam otot2 ker? or mcm the hampeh sentral tu? or mirage.. oppss curious plak.

 
At Thu Apr 14, 09:54:00 PM 2005, Blogger ? said...

the maze tu lebih kurang ala ala bambusaa gitu, tp yg bestnya kt sini ada private room lebih korang 10 bilik. so lebih selesa sket la utk kite cik cur.
aku sebenarnya baru je balik dari sauna baru. namanya Happy Hour, lokasinya tak jauh ngan The Maze, only RM10 per entry everydy expt for Sat, Sun and public holiday. tmpt nye pun best gak cuma hari ni tak ramai org...aku je yg guna semua facilities kt situ. kelakar pun ade...

 
At Fri Apr 15, 11:56:00 AM 2005, Anonymous Anonymous said...

yg penting sekali think of what makes us really2 happy to live, itu aje semudah jawapanya.

sometimes ada org ckp hipokrit pun bleh bring happiness but i doesnt wok to me, for me klau org tau siapa aku pun. who cares?

so what? sape dorg yg nak atur hidup aku sbb kan org2 ni bukan nya tau pun how struggle kita nak hidup.

live the way u love.

 

Post a Comment

<< Home